Friday, August 3, 2018

pengenalan


Pengenalan
Rancangan Pengajaran Tahunan ( RPM )

                        Rancangan pelajaran tahunan mengandungi secara ringkas tentang isi pengajaran dan juga pembelajaran yang dibentuk berdasarkan sukatan pelajaran. Rancangan pelajaran tahunan juga merangkumi rancangan sepanjang tahun yang akan diolah mengikut kesesuaian kelas dan tahap pencapaian murid. Terdapat beberapa elemen penting yang perlu ada di dalam jadual sesebuah rancangan pelajaran tahunan iaitu tajuk yang akan diperlajari murid , kemahiran yang digunakan oleh guru dan nilai-nilai yang terdapat pada murid.

Rancangan Pengajaran Mingguan ( RPM )

                        Rancangan pengajaran mingguan merupakan rancangan yang dibentuk berdasarkan rancangan pengajaran tahunan yang diikuti oleh pembelajaran yang terdapat didalam sukatan pelajaran pada rancangan pengajaran tahunan tersebut. Terdapat beberapa elemen penting yang perlu ada di dalam sesebuah rancangan pelajaran mingguan iaitu minggu pembelajaran , isi pelajaran yang diperlajari , kemahiran yang digunakan , aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan dan bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru.

Rancangan Pengajaran Harian ( RPH )

                        Rancangan pengajaran harian merupakan suatu dokumen rasmi yang penting bagi seorang guru yang perlu disediakan oleh mereka sebelum melaksanakan sesuatu pembelajaran di sekolah. Rancangan pengajaran harian juga boleh didefinisikan sebagai penulisan tentang kaedah pelaksanaan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran bagi sesuatu mata pelajaran dimana ia mengandungi beberapa format-format yang telah ditetapkan. Diantara format-format tersebut adalah tarikh , objektif pembelajaran , masa , hasil pembelajaran  , kelas , pengertahuan sedia ada , bilangan murid , kemahiran berfikir , mata pelajaran , penerapan nilai , topik , dan sumber.


Terdapat beberapa kepetingan rancangan pengajaran harian diantaranya :
1. merancang pengajaran guru dan pembelajaran murid dengan teliti agar menepati sukatan pengajaran yang telah ditetapkan
2. menggunakan masa pengajaran secara optimum
3. menyediakan satu siri aktiviti untuk membantu murid mencapai hasil pembelajaran , meningkatkan kemahiran yang dikehendaki , menerapkan nilai-nilai murni dan proses penilaian yang terancang
4. persediaan mengajar juga dapat membantu guru mengingati isi isi pelajaran yang hendak disampaikan tanpa sebarang keraguan
5. menyediakan strategi bahan bantu mengajar , kaedah dan teknik pengajaran
6. mengembangkan langkah aktiviti pengajaran secara lancar , tersusun dan sistematik
7. guru dapat meramal situasi dalam kelas dan membuat persediaan  mengatasi langkah-langkah
8. tingkatan keyakinan diri guru semasa proses pengajaran berlangsung
9. dapat memberi peluang kepada guru pengganti mengambil alih tugas pengajaran dengan mudah dan berkesan
10. melakukan pemantauan dalam pengajaran dan pembelajaran secara langsung atau tidak

No comments:

Post a Comment