Rancangan Pengajaran Harian
Nama Guru : Muhammad Izz Bin Samsuden
Mata Pelajaran : Ibadat
Kelas : 4 Hanafi
Tarikh : 4.5.2018
Masa : 3.00 – 3.30 Petang
Bilangan : 20 Orang
Tajuk : Tayamum
Kemahiran : Membaca,mendengar,melihat
Kaedah :
1. Murid pernah menyaksikan kaedah untuk bertayamum
2. Murid mengetahui waktu untuk bertayamum
3. Murid berlajar tentang tayamum pada minggu lepas
Hasil pembelajaran :
1. Murid dapat menyebut bacaan niat bertayamum dengan betul
2. Murid dapat membaca pengertian tayamum dari segi bahasa dan syarak
dengan baik
3. Murid dapat melakukan rukun-rukun bertayamum dengan tepat
Kemahiran Berfikir :
Soal jawab , merumus , mengkategorikan
Nilai :
Khusus, berdisiplin,taat,patuh
Masa /
Langkah
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2minit)
|
Bacaan
doa
|
Guru
membaca doa dan murid mengaminkannya
|
|
Set
Induksi (4minit)
|
1. Apakah video yang
ditayangkan ini?
2. Video : tayamum
|
1. Guru menayangkan video
tayamum
2. Guru bertanya tentang
video yang ditayangkan
3. Guru memberi tahu kepada
murid tentang pelajaran yang akan diajar pada hari ini.
|
BBM :
Pemancar
cahaya, computer riba
Aktiviti
:
Menulis
tarikh dan hari
|
Langkah
1 (4minit)
|
Pengertian
tayamum.
-
Bahasa : sengaja
-
Syarak : menyapukan debu tanah pada anggota tayamum iaitu muka dan dua tapak
tangan sehingga ke siku dengan syarat yang tertentu sebagai ruhsah atau
keringan dang anti daripada mengambil wuduk atau mandi wajib.
|
- Guru
menjelaskan pengertian tayamum dari segi bahasa dan syarak
-
Murid-murid menyebut semula pengertian tayamum dari segi bahasa dan syarak
berama-sama
|
BBM :
Kad
manila
Teknik
:
Membaca
Nilai :
Berusaha
|
Langkah
2 (5minit)
|
Syarat
sah tayamum:
-
Keuzuran dengan sebab musafir atau sakit
- Untuk
mengharuskan solat
- Gagal
mendapatkan air
-
Bekalan air terhad
-
Menggunakan debu tanah yang suci
|
- Guru
menjelaskan tentang syarat-syarat sah tayamum
-
Murid-murid menyebut semula syarat-syarat sah tayamum bersama-sama
- Guru
meminta beberapa orang murid untuk berdiri dan membaca syarat-syarat sah
tayamum yang berada didepan.
|
BBM :
Kad
manila
Teknik
:
Membaca
Nilai :
taat
|
Langkah
3 (5minit)
|
Rukun
melakukan tayamum:
-
menepuk kedua-dua tangan di atas debu yang suci sambil membaca lafaz niat
tayamum
-
menyapu debu secara menyeluruh kebahagian muka serta berniat sebaik sahaja
mula menyapu kemuka
-
menyapu sekali lagi kedua-dua tapak tangan keatas debu tanah ditempat yang
lain
-
menyapu tangan kanan sehingga kesiku
-
menyapu tangan kiri sehingga kesiku
-
membaca doa selepas tayamum
|
- guru
menjelaskan tentang rukun-rukun melakukan tayamum secara tertib
- Murid
diminta untuk mengikut setiap perlakuan guru yang sedang menunjukkan
rukun-rukun melakukan tayamum secara tertib
|
BBM :
Kad
manila
Teknik
:
Dimonstrasi
Nilai :
Taat ,
berusaha
|
Langkah
4 (8minit)
|
Permainan
-
padanan gambar yang berkaitan dengan syarat-syarat sah tayamum
|
- 8
gambar yang disediakan diberikan kepada murid yang dipilih secara suka rela
-
bermula dengan murid-murid yang mendapat gambar 1 , mereka disuruh untuk
memadankan gambar pada jawapan yang betul
- dan
nombor-nombor seterusnya diikuti oleh arahan yang sama
-
seterusnya murid-murid diminta untuk menyebut semula tentang syarat-syarat
sah tayamum yang berada dihadapan.
|
BBM :
Kad
manila , gambar
Teknik
:
Permainan
Nilai :
Fokos ,
berdisiplin , bersungguh-sungguh
|
Penutup
(2minit)
|
Guru
merumuskan tentang pelajaran tayamum
|
Guru
merumuskan dengan bertanyakan kepada murid-murid tentang topik yang
diperlajari.
|
Catatan Ringkasan :
Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokan
kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang
pembelajaran tadi walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana ada segelintir
murid yang tidak tumpukan perhatian jadi mereka kurang memahami tentang
pengertian, syarat-syarat sah dan rukun tayamum. Tetapi dari aspek
keseluruhan saya amat berpuas hati dan akan menambahbaik diri dari semasa ke
semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :
Disediakan Oleh :
No comments:
Post a Comment