Rancangan Pengajaran Harian
Nama Guru : Muhammad Izz Bin Samsuden
Mata Pelajaran : Ibadat
Kelas : 4 Hanafi
Tarikh : 25.5.2018
Masa : 3.00 – 3.30 Petang
Bilangan : 20 Orang
Tajuk : Puasa
Kemahiran : membaca , mendengar , melihat
Kaedah : pandangan dan soal jawab
Pengertian sedia ada :
1. Murid pernah menunaikan ibadah puasa
2. Murid mengetahui tujuan disyariatkan berpuasa
3. Murid berlajar tentang rukun puasa pada minggu lepas
Hasil pembelajaran :
1. Murid dapat memberikan pengertian puasa dengan betul
2. Murid dapat menyatakan tujuan disyariatkan berpuasa
3. Murid dapat menyebut tentang rukun berpuasa
Kemahiran Berfikir :
Soal
jawab , merumus , mengkategorikan
Penerapan Nilai :
Khusus, berdisiplin, taat, patuh
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan (2minit)
|
Bacaan doa
|
Guru membaca doa dan
murid mengaminkannya
|
|
Set Induksi (4minit)
|
1. Apakah lagu
yang diperdengarkan tadi ?
2. lagu : niat
berpuasa
|
1. Guru memperdengarkan
lagu yang bertajuk ‘niat puasa’ kepada murid.
2. Guru bertanya
tentang lagu yang diperdengarkan.
3. Guru memberi
tahu kepada murid tentang pelajaran yang akan diajar pada hari ini.
|
BBM :
radio
Aktiviti :
Menulis tarikh dan
hari
|
Langkah 1 (4minit)
|
Pengertian puasa
- Bahasa :
Menahan diri
- syarak :
Menahan diri
daripada makan,minum,dan daripada sesuatu perkara yang membatalkan puasa
mulai daripada terbitnya fajar hingga terbenam matahari
|
- Guru menjelaskan
pengertian puasa dalam segi Bahasa dan syarak
- murid-murid
menyebut semula pengertian puasa bersama-sama.
|
BBM :
Kad manila
Teknik :
Membaca
Nilai :
berusaha
|
Langkah 2 (5minit)
|
Tujuan berpuasa :
- menjadi wasilah
antara seseorang hamba dengan tuhannya.
- dapat
mengendalikan hawa nafsu
- dapat menginsafi
diri sendiri
- boleh mendidik
jiwa
- dapat melatih diri
bersifat sabar
- mendatangkan
perasaan kasih saying
- boleh mendatangkan
kesihatan
|
-Guru menjelaskan
tentang tujuan berpuasa
-murid-murid
menyebut semula tujuan berpuasa bersama-sama.
|
BBM :
Kad manila , gambar
Teknik :
Membaca
Nilai :
Taat
|
Langkah 3 (5minit)
|
Rukun puasa
1. niat
2. imsak
|
- guru menjelaskan
tentang rukun puasa dimana didalamnya murid-murid akan memperlajari niat
puasa berserta imsak
|
BBM :
Pemancar cahaya,
computer riba
Teknik :
syarahan
Nilai :
Taat, khusyuk
|
Langkah 4 (8minit)
|
Permainan kotak
beracun yang mengandungi soalan berkenaan tujuan berpuasa.
|
- guru mengisi
beberapa soalan di dalam sebuah kotak.
- kotak beracun
tersebut akan bergerak mengikut lagu yang dimainkan oleh guru iaitu lagu yang
diperdengarkan seawal pelajaran dijalankan.
- murid yang
didapati berhenti kotak beracun dihadapannya dikehendaki menjawab soalan yang
berada di hadapan.
|
BBM :
Radio , kotak
Teknik :
Permainan
Nilai :
Berdisplin ,
berkejasama, bersungguh-sungguh
|
Penutup (2minit)
|
Guru merumuskan
tentang pelajaran puasa
|
Guru merumuskan
dengan bertanyakan kepada murid-murid tentang topik yang diperlajari.
|
Nilai :
Bersungguh-sungguh
|
Catatan Ringkasan :
Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari
ini sangat menyeronokan kerana pada pandangan saya semua murid memberi
perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi walaupun terdapat sedikit
kepincangan dimana ada segelintir murid yang tidak tumpukan perhatian jadi
mereka kurang memahami tentang pengertian, tujuan dan rukun puasas. Tetapi
dari aspek keseluruhan saya amat berpuas hati dan akan menambahbaik diri dari
semasa ke semasa
Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing :
Disediakan Oleh :
No comments:
Post a Comment